Optimaliseer je advertenties met de Facebook pixel
Social Media

Optimaliseer je advertenties met de Facebook pixel

5,00/5(1)

Facebook pixel is een stukje code waarmee je de resultaten van je advertenties kunt meten. Het is een belangrijk hulpmiddel om inzicht te krijgen in het gedrag van de mensen die op je website komen. Daarnaast krijg je meer inzichten in wie de mensen zijn die je website bezoeken. Maar hoe werkt dat precies en hoe kun je je advertenties optimaliseren met Facebook pixel? Dit is de complete stat-voor-stap gids. 

Key Takeaways:

  • Facebook pixel helpt je om nog meer uit je advertentiecampagnes te halen met minimale inspanning.
  • Leer meer over het gedrag van je website bezoekers en gebruik dit om campagnes te verbeteren. 
  • Dankzij Facebook pixel kun je huidige websitebezoekers retargetten. Hierdoor verlies je geen kostbare leads. 
  • Krijg beter zicht in de kosten per actie om betere besluiten te nemen in de toekomst.

Wat is Facebook pixel code?

Wat is de Facebook Pixel
Bron: conversios

Facebook pixel of Meta pixel is HTML-code voor op je website. Het is een klein stukje code die nadat je die hebt toegevoegd informatie verzameld over de bezoekers van je website. Het geeft je waardevolle informatie die je zal helpen om Facebook advertenties en andere Meta advertentiecampagnes te verbeteren. Dit zijn de belangrijkste punten die gemeten worden:

  • Ontdek welke pagina’s je bezoeker bekijken
  • Ontdek hoe lang bezoekers op je pagina blijven
  • Ontdek welke acties bezoekers uitvoeren en of ze producten kopen

De Facebook pixel wordt meestal gebruikt in combinatie met een Meta-advertentiecampagne. De pixel helpt je te ontdekken of deze campagnes werken en wat de conversie is. Dat is overigens niet de enige reden om een Facebook pixel op je website te zetten. Het helpt bedrijven ook om een bestand te maken van de bezoekers en een doelgroepanalyse te maken. Het kan gaan om verschillende soorten doelgroepen waar op een later moment advertenties op gericht kunnen worden. 

De voordelen van Facebook pixel en Meta pixel

Om een goed beeld te geven van de vele redenen om Facebook pixel te gebruiken hier een aantal van de belangrijkste voordelen:

  • Meten van resultaten – Door het plaatsen van een Facebook pixel op je pagina wordt direct duidelik wat het resultaat van een advertentie is. Verkrijg gegevens over elke keer als er een verkoop plaatsvindt, maar ook elke ander klik op de pgaina.
  • Bereken de kosten – Met behulp van Facebook pixel krijg je duidelijk inzicht in de zogenaamde Cost Per Action (CPA). Dit is het bedrag dat elke actie van bezoekers gekost heeft.
  • Facebook kan optimaliseren voor conversie – Dankzij Meta pixel krijg je inzicht in conversieacties. Facebook kan volgende campagnes op deze specifieke doelgroepen afstemmen. 
  • Ontdek relevante doelgroepen – Ontdek wie je doelgroepen zijn en laat Facebook look-a-like audiences maken. Hiermee kunnen nieuwe potentiele klanten benaderd worden.  

Hoe werkt Facebook pixel?

Facebook pixel is een stukje code dat je op je website plaatst. Heb je zelf een website gemaakt met Shopify of WordPress dan heb je de code voor je website niet zelf geschreven. Toch bestaat je website alleen uit regels code. Om Facebook pixel hieraan toe te voegen hoef je overigens niet te kunnen coderen.

Via je Facebookaccount kun je het systeem een pixel aan laten maken. Die hoef je alleen maar te kopieren en toe te voegen aan je pagina. Heb je een WordPress website of Shopify pagina dan is dat heel eenvoudig. Die zijn erop ingericht om een Facebook pixel toe te voegen. De pixel zal vervolgens alle belangrijke data verzamelen en laten zien in je Facebook bedrijfsaccount. 

Waar vind je de Facebook pixel?

De Facebook pixel moet je eerst aanmaken. Dat kan op je Facebook-pagina onder Advertentiebeheer. Je kunt pixels aanmaken onder Gegevensbronnen in Bedrijfsinstellingen. Het systeem zal de Facebook pixel aanmaken. Het enige dat je zelf moet doen is de naam aanmaken.

Hoe kan ik Facebook pixel installeren?

Voordat de pixel code zijn werk kan doen op je website moet je een aantal stappen doorlopen. Voor het uitbesteden van het installeren van de Facebook Pixel kun je ook een online marketing bureau inhuren. Allereerst moet je de pixel aanmaken en op je website plaatsen. Daarna stel je de pixel in. Voordat je van start kunt gaan moet je het volgende weten. Je moet een eigen website van je bedrijf hebben en je moet zelf de code hiervan kunnen aanpassen. 

Maak een pixel aan in Facebook pixel business manager

Doorloop de volgende stappen om een Facebook pixel aan te maken.

  1. Ga naar je Facebook pagina.
  2. Ga naar Meta Gebeurtenis beheer
  3. Klik op Gegevensbronnen koppelen
  4. Klik op Web
  5. Klik op Koppelen
  6. Voer de naam in die je hebt gekozen voor je pixel en klik op Pixel aanmaken. 
  7. Voer je website URL in en klik op Controleren. Dit is om te bekijken wele configuratiemogelijkheden er zijn. 
  8. Als je website gezien wordt als partner kun je op Volgende klikken en de stappen op het scherm doorlopen. 
  9. Heeft je website geen partnerintegratie dan moet je de pixel handmatig toevoegen. Je kunt hiervoor hulp krijgen door Hulp krijgen te selecteren. Let op, als je kiest voor handmatig invoeren dan moet je de code op elke pagina van je website invoeren. 

Facebook pixel Shopify

Heb je een Shopify pagina dan kun je de Facebook pixel invoegen via het Shopify-beheerderspaneel in je account. Dit zijn de stappen die je moet doorlopen

  • Ga naar Online winkel en klik op Voorkeuren
  • Scroll een beetje naar beneden. Hier zul je een sectie vinden voor je Facebook pixel.
  • Voer de pixel in en sla de wijzigingen op. 

Facebook pixel WordPress 

De Facebook pixel is ook eenvoudig in je WordPress website te plaatsen. Nadat je de pixel hebt gekopieerd ga je naar je WordPress pagina en doorloop je de volgende stappen:

  • Ga naar Insights
  • Klik op Settings
  • Klik op Conversions
  • Scroll naar beneden en voer je pixe in het Pixel ID veld

Facebook pixel helper voor troubleshooting

Om te controleren of de Facebook pixel goed werkt kun je de Facebook Pixel Helper gebruiken.  Deze helpt je om te zien of de pixel goed geladen is. De volgende check om zeker te weten of alles goed werkt is de volgende. Ga naar je website om verschillende handelingen uit te voeren. Als het goed is zie je deze handelingen terug in Pixel Ads Manager. 

Facebook ad pixels optimaliseren voor betere resultaten

Nu je weet hoe je Facebook pixels kunt installeren is het tijd om ze te optimaliseren zodat je de pixels optimaal kunt benutten. Voor continu resultaat kun je ook samenwerken met een social media bureau.

Stel doelen in 

Stel het doel van je specifieke pixel in op basis van het doel voor je campagnes. Bedenk vooraf wat je doelen zijn zodat de doelen meetbaar zijn. Het kan gaan om verkopen, het invullen van formulieren of aanmeldingen voor de nieuwsbrief.

Voeg gebeurtenissen toe 

Facebook pixel biedt de mogelijkheden om Events toe te voegen. Dat kan gaan om standaard gebeurtenissen zoals de aankopen op de website, registraties en het aantal weergaven van de pagina’s. Het is daarnaast mogelijk om aangepaste gebeurtenissen toe te voegen. Dit kunnen zaken die relevant zijn voor jouw bedrijf. Misschien wil je wel weten of iemand een bepaalde productpagina heeft bezocht of een blog heeft gelezen. 

Stel aangepaste doelgroepen in

Als ondernemer heb je als het goed is een doelgroep voor je product. Met behulp van Facebook pixel kun je die nog specifieker maken. Zo kun je doelgroepen maken van mensen die een specifieke pagina hebben bezocht of een bepaald product hebben aangeschaft. Dit maakt het mogelijk om nog specifieker te targetten en je campagnes aan te laten sluiten op de behoeftes van deze groep mensen.

Tot slot over de Facebook website pixel

Wil je als ondernemer een grotere kans op de verkoop van je product of dienst dan kan Facebook pixel daar een goed hulpmiddel bij zijn. Het zorgt ervoor dat je beter inzicht krijgt in het gedrag van je doelgroep en de verschillende manieren waarop ze je website bezoeken.

Door het plaatsen van een Facebook pixel wordt elke klik geregistreerd in je account. Dit geeft je een goed beeld van de huidige websitebezoekers en hun gedrag. Dat kun je vervolgens gebruiken voor Facebook retargeting of het vaststellen van nieuwe doelgroepen. Voor deze specifieke doelgroepen kun je meer gerichte campagnes maken zodat er grotere kans is op verkoop van je product of dienst.

Weet je niet goed hoe je Facebook pixel moet installeren of in moet zetten om meer verkoop te stimuleren dan kun je een professional inhuren. Neem hiervoor een kijkje bij Sortlist, hier kun je een deskundig marketing bureau vinden op het gebied van Facebook pixels.

Veelgestelde vragen over Facebook pixel aanmaken

Tot slit nog een aantal veelgestelde vragen over Meta pixel en de verschillende manieren waarop je die in kunt zetten. 

Wat is de functie van pixels?

De functie van pixels is om meer gegevens van je website bezoekers te verzamelen. Dankzij die gegevens kun je zien welke campagnes mensen graag een klik geven en waar een mogelijk probleem zit. Je kunt vervolgens verschillende manieren uitproberen om het probleem op te lossen en een grotere kans op verkopen en kliks te krijgen. Je kunt de pixel eenvoudig aanmaken in je Facebook account. 

Hoe verwijder je een Facebook pixel?

Ga naar de startpagina van je Facebook account. Klik vervolgens op Facebook-pixel en verwijder de gegevens uit het veld. 

Waar vind ik Facebook pixel?

Facebook pixels moet je eerst zelf aanmaken. Dat kan in Meta Gebeurtenisbeheer >Gegevensbronnen koppelen > Web > Koppelen. Vervolgens voer je de naam van de pixel en maak je de pixel aan. Je kunt hem nu op verschillende manieren gebruiken. De pixel kan handmatig ingevoer worden of worden gekoppeld met parnetsites. 

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email