Hoe mond-op-mond reclame jouw bedrijf kan laten groeien
Social Media

Hoe mond-op-mond reclame jouw bedrijf kan laten groeien

5,00/5(1)

Mond op mond reclame, of mond tot mond reclame zoals het eigenlijk heet, is een zeer effectieve marketingmethode. Als onderneming geef je jaarlijks waarschijnlijk heel wat geld uit aan marketing, maar mond-tot-mond reclame wordt nog wel eens over het hoofd gezien. Dit is wat mond-tot-mondreclame voor jouw bedrijf kan betekenen. 

Key Takeaways:

  • Mond tot mond reclame wordt vaak over het hoofd gezien en dat terwijl het heel effectief is.
  • Maak efficient gebruik van tevreden klanten om je klantenbestand uit te breiden
  • Zorg voor hoge kwaliteit en goede service om klanten aan te sporen om je bedrijf aan te bevelen bij anderen. 
  • Overweeg de mogelijkheden om betaalde mond tot mond reclame te gebruiken voor nog groter bereik. 

Wat betekent de mond-tot-mondreclame?

Voordat we ingaan op wat mond tot mond reclame kan betekenen voor jouw bedrijf is het goed om te weten wat het eigenlijk inhoudt. Mond-tot-mondreclame wordt soms ook wel mond op mond reclame genoemd. Dit is echter niet de juiste benaming, de juiste uitspraak is mond tot mond. Deze vorm van reclame wordt overigens ook wel referral marketing genoemd. 

Eigenlijk is mond tot mond reclame simpel. Bestaande of oude klanten bevelen je bedrijf aan bij andere mensen. Dat kan op een verjaardag van de buurman zijn, maar ook tijdens een netwerkbijeenkomst. Elke vorm van mond tot mond reclame is mooi meegenomen. Het is een casual manier van het promoten van een bedrijf die in veel gevallen zelfs zeer gewaardeerd wordt. 

Bron: Schitterend

Is mond tot mond reclame effectief?

Mond-tot-mond reclame is een zeer effectieve marketingmethode omdat de ontvanger het aanprijzen van een product of dienst door andere tevreden klanten zelden als marketing wordt gezien. Het is een heel natuurlijk proces waarbij iemand nuttig informatie geeft aan iemand anders. Bovendien kost het je als bedrijf geen geld. 

Mond op mond reclame voordelen

Mond tot mond reclame is een van de meest goedkope en efficiente vormen van marketing. Dit zijn een aantal van de voordelen:

  • Authenticiteit – Als onderneming kun je nog zoveel reclame maken, mensen consumenten kunnen het idee hebben dat het maar mooie praatjes zijn. Mond tot mond reclame komt van echte klanten die zelf ervaren hebben hoe je product of dienst is. Het maakt dat je bedrijf authentiek overkomt.  
  • Het zorgt voor vertrouwen in je bedrijf – Als goede vrienden, familie of collega’s je bedrijf aanraden dan geeft dat de potentiele klant vertrouwen dat alles in orde is. 
  • Specifieke targeting – In de marketingwereld wordt vaak gesproken over methodes om specifiek te targetten, daar is mond tot mond reclame een goed voorbeeld van. Mensen zullen je bedrijf alleen aanbevelen aan mensen die interesse getoond hebben in het soort product of dienst dat je levert. 
  • Kostenefficient – mond tot mond reclame is een hele goedkope marketingmethode. Klanten zullen je geen geld vragen om je producten aan te bevelen. Het is dus eigenlijk gratis. Wat je wel moet doen is investeren in goede dienstverlening en aanbieden van producten van hoge kwaliteit. Is je product niet de moeite waard dan zullen mensen het niet aanbevelen. 

Hoe krijg je mond op mond reclame?

Het lastige aan mond-tot-mond reclame is dat het minder makkelijk te sturen is dan andere vormen van marketing. Kies je voor marketing via social media dan kun je zelf je budget, de inhoud en de momenten van posten bepalen. Op mond-tot-mond reclame heb je veel minder grip. Toch zijn er manieren om bestaande klanten te stimuleren om je bedrijf aan te raden bij anderen. Zowel op het werk bij hun bedrijven, maar ook thuis bij vrienden en misschien zelfs op social media. Het is vooral slim om constant te posten op social media, hier kun je een content calendar voor gebruiken.

De beste mond op mond reclame strategie

Klanten zullen alleen voor mond tot mond reclame zorgen wanneer ze tevreden zijn over je product of diensten. De belangrijkste strategie is dan ook om hoogstaande service en goede producten en diensten te leveren. 

Dat wil niet alleen zeggen dat de kwaliteit van de producten goed is, maar ook dat je website makkelijk te navigeren is en dat je bereikbaar bent voor vragen, opmerkingen en eventuele klachten. Ook als een klant een klacht heeft is er nog steeds een kans dat ze je bedrijf aanbevelen, zolang je maar op de juiste manier met de klacht bent omgegaan.

Een belangrijk punt is ook om te luisteren naar de klant en feedback mee te nemen. Zorg dat je klanten blijft vragen wat hun ervaringen zijn en pas indien nodig je service of zelfs je producen aan. 

Positieve mond op mond reclame stimuleren

Er zijn een aantal simpele manieren om mond-tot-mond reclame te stimuleren die je heel eenvoudig kunt implementeren. Eigenlijk komt het allemaal neer op mensen vragen om je bedrijf te promoten en attent te maken op het belang van mond-tot-mondreclame. Als je viraal gaat zal mond op mond reclame een grote rol spelen voor je bedrijf.

  • Vraag klanten simpelweg of ze je producten en diensten bij hun vrienden, kennissen, familie en collega’s willen aanbevelen.
  • Vraag klanten of ze mensen kennen waarvan ze denken dat die interesse hebben in je product. 
  • Vraag klanten om een review achter te laten. Dit kan zowel op je eigen website, maar nog beter is om de review op Google te plaatsen. Restaurants, hotels en toeristische bedrijven kunnen ook vragen voor een beoordeling op Tripadvisor. 
  • Vraag klanten om het bedrijf te volgen op social media. Op social media kun je posts plaatsen die je klanten stimuleren om je berichten te delen met anderen. 
  • Vraag klanten of je hun e-mailadres mag gebruiken om e-mails. Die e-mails kun je niet alleen gebruiken om je klant vast te houden, maar het kan ook helpen bij mond-tot-mond reclame. Via dit middel kunnen klanten onder andere geïnformeerd worden voor de mogelijkheid tot korting wanneer een vriend klant wordt. 

Mond op mond reclame effectiever maken

Er zijn een aantal manieren die je kunt toepassen om nog meer voordeel te halen uit mond tot mond reclame. Zowel social media als betaalde mond tot mond reclame zijn hierbij krachtige middelen.

Betaalde mond op mond reclame 

Wil je mond op mond reclame nog beter benutten dan is het de overweging waard om te kiezen voor betaalde mond op mond reclame. Hiervoor zijn verschillende manieren. Je kunt onder andere een influencer inhuren om je bedrijf te promoten bij een online marketing bureau, maar je kunt bestaande klanten ook korting geven als ze klanten aandragen.

Als het gaat om korting geven aan klanten die nieuwe mensen aandragen dan is dat een verkapte vorm van betaling, die je uiteindelijk slechts weinig zal kosten. Een korting van 15% op de aankoop van een product nadat iemand een aankoop heeft gedaan zal je niet in de rode cijfers brengen. Sterker nog, de nieuwe klant kan ook weer mensen aanbevelen.

Als het gaat om influencers moet je waarschijnlijk wel je portemonnee trekken. Beginnende influencers zullen al blij zijn met het krijgen van producten, maar de meer bekende influencers willen geld zien voor een aanbeveling. 

Mond op mond reclame sociale media 

Het optimaliseren van je social media account zorgt ervoor dat je klanten je makkelijker kunnen aanbevelen bij anderen. Zorg daarom dat je complete bio is ingevuld, maar ook dat klanten weten hoe ze je kunnen bereiken. Zorg ook dat alle posts die je plaatst deelbaar zijn zodat tevreden klanten ze kunnen delen met hun vrienden of collega’s op het werk. Hier kun je een social media bureau voor inhuren.

Tot slot over Mond op mond reclame marketing

Mond tot mond reclame is een marketing methode die door veel mensen over het hoofd wordt gezien. Dat is zonde want mond tot mond reclame heeft vaak een groter bereik dan andere marketingmethoden. Bovendien is het het antwoord voor bedrijven die momenteel geen groot budget hebben om consumenten te betrekken.

In veel gevallen is het realiseren van deze vorm van reclame slechts een kwestie van vragen. Een van de bekende voorbeelden is het vragen om een review of directe aanbeveling bij andere consumenten. 

Wil je zoveel mogelijk profiteren van mond tot mond reclame dan is het aan te raden om een strategie te bedenken. Die omvat niet alleen het vragen om aanbevelingen, maar ook andere methodes om mensen te stimuleren je naam te laten vallen. Heb je hier hulp bij nodig dan kun je een professional marketing bureau inschakelen via Sortlist.

Veelgestelde vragen over de mond-tot mond reclame betekenis

Tot slot nog de antwoorden op de meest gestelde vragen over mond tot mond reclame. 

Is het mond op mond reclame of mond tot mond reclame?

Het is mond tot mond reclame, niet mond op mond reclame.

Wat betekent de mond-tot-mondreclame?

Mond tot mond reclame gebeurt wanneer bestaande klanten je producten of diensten aanbevelen bij anderen. Door dit te stimuleren kun je er als bedrijf maximaal profijt van hebben. 

Waarom lijkt mond op mond reclame op mond-op mond beademing?

De term mond op mond reclame is niet juist. Het wordt door veel mensen wel zo gebruikt, maar het is eigenlijk mond tot mond reclame. De reclame wordt van de ene mond tot de andere overgedragen, niet erop. 

close

Krijg toegang tot onze exclusieve content!

email